Rainbow Arch Over Clouds

Rancangan Pengajaran Harian

Tarikh/ Hari   : 8 / 2 / 2012 ( Rabu )                               Masa       : 8.00 pagi – 9.00 pagi
Kelas              : 2 Dedikasi                                            Bil. Pelajar  : 25 orang
M/ Pelajaran :Bahasa Melayu
Tajuk              : Buah Buahan                   

Objektif           : Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca  lirik lagu dengan sebutan yang betul dan intonasi yang sesuai.
2. Mengkategorikan dan menyatakan buah-buahan yang dapat dilihat pada lirik lagu  tersebut

Pengetahuan Sedia Ada : Murid mengetahui buah – buahan tempatan dan impot yang biasa dijumpai di pasar.

Konsep          : perbincangan, soal jawab
Bahan           : lagu buah – buahan, lirik lgu buah – buahan, kad gambar, lembaran kerja
Nilai                : kerjasama, bertolak ansur, tolong menolong
Kemahiran    : Lisan (mendengar dan bertutur), membaca, menulis





Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Set Induksi
5 Minit
Jangkaan jawapan murid :
1. Sayur-sayuran
2. Buah-buahan
3. Roti
4. Susu

 - Guru bersoal jawab dengan murid mengenai contoh makanan berkhasiat yang  mereka tahu.
- Guru memberitahu murid tentang topik yang akan dipelajari pada hari ini iaitu “Buah-Buahan”.

-Murid memberitahu contoh  makanan berkhasiat yang  mereka tahu  kepada guru dengan jelas.

Teknik :
Soal jawab

Kemahiran Bahasa :
 Lisan (Mendengar dan bertutur)

Perkembangan
Langkah 1
25 minit






















Langkah 2
25 Minit
Buah-buahan tempatan dan import






















Ciri-ciri buah dari segi :
·         Bentuk
·         Rasa
·         Warna

 -Guru mengedarkan teks lirik lagu “Buah-buahan” kepada murid.
-Guru kemudiannya membaca lirik tersebut dan meminta murid mengikut bacaan guru.
-Guru kemudiannya menayangkan video lagu bertajuk “Buah-buahan” dan meminta murid menyanyi sambil bergerak mengikut rentak lagu  dengan bimbingan  guru.
-Guru meminta murid menggariskan nama buah-buahan yang terdapat dalam lirik lagu.
-Guru berbincang dengan murid untuk mengkelaskan buah-buahan tersebut ke dalam kategori tempatan dan import.
-Guru menulis hasil perbincangan tersebut di papan tulis dan meminta murid menulisnya di dalam buku latihan.

-Guru memilih enam orang murid ke hadapan dan memakai kad gantung yang diberikan guru.
-Guru kemudiannya meminta murid lain untuk memilih kad kata adjektif  (ciri buah) yang terdapat dalam kotak untuk dipadankan dengan setiap buah tersebut.
-Guru menyalin jawapan murid di papan tulis.
-Guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid melengkapkan maklumat ke dalam   lembaran kerja. Guru meminta murid mewarnakan gambar buah-buahan dan menampal lembaran kerja tersebut di buku latihan.
- Murid membaca lirik tersebut mengikut bacaan guru.
-Murid menyanyikan lagu tersebut sambil bergerak mengikut rentak lagu.
- Murid menggariskan nama buah-buahan yang terdapat dalam lirik lagu dan berbincang bersama guru untuk mengkategorikan buah-buahan tersebut ke dalam kategori tempatan dan import.
-Murid menulis hasil perbincangan itu di dalam buku latihan. 








- Murid memilih kad kata adjektif yang terdapat dalam kotak untuk dipadankan dengan setiap buah tersebut dengan bantuan guru
-Murid melengkapkan maklumat ke dalam lembaran kerja, mewarnakan gambar  dan menampalnya di buku latihan.
BBM :
Kertas edaran : Lirik lagu
Kemahiran Bahasa:
Membaca
BBM : Video lagu buah-buahan
Kecerdasan pelbagai:
Kinstetik dan Muzik
Teknik:
Perbincangan

Nilai : Keberanian, keyakinan, kerjasama.
Kemahiran bahasa :
Menulis








BBM :
·         Kad gantung buah-buahan
·         Kad kata adjektif
Strategi Berpusatkan Murid

Komponen Pengajaran:
Penggunaan Papan Tulis
Kecerdasan pelbagai:
Visual-ruang
BBM : Lembaran kerja
Kemahiran Bahasa :
Menulis
Penutup
5 Minit
Kognitif


Sosial
-Guru merumuskan isi penting yang dipelajari pada hari ini. (kepentingan buah kepada manusia)

-murid memberikan contoh-contoh kepentingan buah-buahan kepada badan manusia
Komponen pengajaran:
Penutup dan kesimpulan


Refleksi : Guru memberitahu kepada murid berkenaan kepentingan buah-buahan kepada murid. Selain itu, murid dapat menyatakan senarai buah-buahaan yang ada di Malaysia. Murid juga dapat menyatakan ciri-ciri buah-buahan yang dinyatakan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...