Tarikh/ Hari : 9 / 2 / 2012 ( Khamis ) Masa : 11.00 pagi – 11.30 pagi
Kelas : 2 Dedikasi Bil. Pelajar : 25 orang
M/ Pelajaran :Bahasa Melayu
Tajuk : Buah Buahan
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat tunggal berdasarkan perkataan yang diberikan guru.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid mengetahui buah – buahan tempatan dan impot yang biasa dijumpai di pasar.
Konsep : perbincangan, soal jawab
Bahan : papan tulis, lembaran kerja
Nilai : kerjasama, bertolak ansur, tolong menolong
Kemahiran : lisan ( mendengar dan bertutur ), berfikir, membaca, menulis
Langkah/Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Set Induksi 5 Minit | Jangkaan jawapan murid : 1. Manis 2. Masam 3. Pahit 4. Merah 5. Kuning 6. Putih | -Guru bertanyakan kepada murid warna dan rasa buah-buahan yang murid tahu | -Murid memberikan jawapan kepada guru dengan jelas dan terang | Teknik : Soal jawab Kemahiran Bahasa : Lisan (Mendengar dan bertutur) |
Perkembangan Langkah 1 20 minit | Bina ayat tunggal berdasarkan perkataan : 1. Manggis - bulat 2. Tembikai – manis 3. Rambutan – merah 4. Epal – import 5. Oren - masam | -Guru meminta murid membina lima ayat tunggal secara lisan berdasarkan perkataan yang terdapat di papan tulis. -Guru kemudiannya berbincang dengan murid dan memilih ayat yang paling tepat. Guru meminta murid menulis ayat tersebut di dalam buku latihan. Aktiviti pemulihan : 1. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada kumpulan murid pemulihan. Guru membimbing murid menyiapkan latihan yang disediakan. Aktiviti Pengayaan : 1) Guru mengedarkan lembaran kerja kepada kumpulan murid pengayaan. | - Murid membina lima ayat tunggal secara lisan berdasarkan perkataan yang terdapat di papan tulis. Murid menulis ayat yang telah dibincangkan bersama guru di dalam buku latihan. -Murid menyiapkan latihan dengan bimbingan guru. - Murid menyiapkan latihan tersebut dengan bimbingan guru. | Pendekatan Berpusatkan Murid Teknik : Perbicangan Komponen Pengajaran: Penggunaan Papan Tulis KBT : Kemahiran Berfikir BBM : Lembaran kerja |
Penutup 5 Minit | Kognitif Sosial | -Guru merumuskan isi penting yang dipelajari pada hari ini. (Bentuk dan ciri-ciri buah-buahan) | Komponen pengajaran: Penutup dan kesimpulan |
Refleksi : Guru membantu murid dalam membentuk dan membina ayat dengan perkataan yang sesuai dengan buah yang ditunjukkan.
0 comments:
Post a Comment